ضرورت ایجاد کمپ های کوهنوردی/ کوهستان خانه دوم است

ضرورت ایجاد کمپ های کوهنوردی/ کوهستان خانه دوم است

وی ادامه داد: همچنین کوهنوردان در حوادثی نظیر مفقودی افراد در کوهستان و برف خدمات بسیار خوبی ارائه دادند و از دیگر کوهنوردان بهترین حامیان محیط زیست هستند و حساسیت بالایی را نسبت به حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و جنگل‌ها دارند.

قمی با اظهار اینکه کوهنوردی ورزش خاصی به شمار می‌رود و تنها به کوهپیمایی یا جنگل نوردی و گلگشتی خلاصه نمی‌شود، دره نوردی، دیوارنوردی، صخره نوردی، یخچال نوردی، دوچرخه کوهستان از شاخه‌های این رشته به شمار می‌روند که هریک تنوع و جاذبه خاص خود را دارند.

رئیس هیئت کوهنوردی وصعودهای ورزشی شهرستان نوشهر با بیان اینکه ورزش کوهنوردی، روح و روان ورزشکار را صیقل می‌دهد و تأثیر زیادی بر سلامت و جسم افراد می‌گذارد، گفت: بسیاری از افراد با روی آوردن به ورزش کوهنوردی سلامت خود را تضمین می‌کنند.

وی با عنوان اینکه حفظ محیط زیست در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است و ما میراث دار نسل‌های آینده هستیم، اظهار داشت: با توجه به حساسیت‌های کوهنوردان، این قشر در حفظ و پاکیزی محیط زیست توجه خاصی دارند.

رفتار قهرآمیز با طبیعت در مرام کوهنوردان نیست

قمی با انتقاد از رفتار قهرآمیز برخی کوهنوردنماها با طبیعت و رهاسازی زباله در کوهستان و بیان اینکه کسانی که یکروزه دماوند یا قله‌های مرتفع را صعود می‌کنند اما در طبیعت زباله می‌ریزند را نمی‌توان کوهنورد نام نهاد، افزود: درحالی که کوهنوردانی که دوره‌های تخصصی را طی کرده‌اند، حتی یک پوست شکلات را در طبیعت رها نخواهند کرد زیرا عرق خاصی به کوهستان دارند و آن را خانه دوم خود می‌دانند.

وی یادآوردشد: کسانی که با کوهستان قهرآمیز برخورد می‌کنند و آداب کوهستان را رعایت نمی‌کنند را باید کوهنوردنما نامید زیرا کوهنورد باید آداب و مقررات کوهنوردی را بداند وبه طبیعیت احترام گذارد.

محمدرضا قمی با تاکید براینکه کوهنوردان واقعی هیچ گاه حاضر نیستند به طبیعت و کوهستان با رهاسازی زباله آسیب رسانند، حفظ و پاکیزگی طبیعت را ضروری برشمرد.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان نوشهر درباره فرصت‌های سرمایه گذاری روی ورزش کوهنوردی نیز گفت: صخره نوردی یکی از رشته‌های جذب و هیجانی اما پرهزینه است و تجهیزات مورد نیاز این رشته با هزینه شخصی ورزشکاران خریداری می‌شود.

نقش کوهنوردان و صخره نوردان در عملیات امداد و نجات

وی با بیان اینکه ورزش صخره نوردی و دیواره نوردی بسیار مهم و حساس است و در عملیات‌های امداد و نجات این رشته و ورزشکاران کاربرد و کارایی زیادی دارند، گفت: دو نفر از اعضای تیم منتخب صخره نوردی مازندران از نوشهر هستند و تنها بانوی صخره نورد عضو این تیم در این شهرستان فعالیت می‌کند.

قمی یادآور شد: خانم ناییج اولین بانوی صعود کننده دیواره علم کوه و اهل نوشهر هستند که تلاش‌های زیادی در این رشته ورزشی انجام داده است.

وی ادامه داد: دیواره علم کوه از ارتفاع چهار هزار متری به بالا شروع می‌شود که این دیواره عمودی حدود ۸۰۰ متر ارتفاع دارد و صعود به آن بسیار سخت و طاقت فرسا است.

وی همچنین درباره ایجاد کمپ کوهنوردی با اظهار اینکه راه اندازی این کمپ‌ها لازم و ضروری است، حمایت اداره کل ورزش را در این راستا مهم خواند و گفت: به عنوان نمونه در بخش کجور و در روستای انگاس ظرفیت برای ایجاد کمپ وجود دارد و باید متولیان ورزش مجوزهای لازم را صادر کنند.

قمی ایجاد کمپ‌های کوهنوردی را در تسریع و سرعت بخشی به امداد و نجات در کوهستان و طبیعت دانست و گفت: در حال حاضر ۲۰۰ نفر در رشته کوهنوردی فعالیت دارند که حدود ۱۰۰ نفرجزو ورزشکاران حرفه‌ای هستند و یک سوم آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha